Veckans ord

Min ambition för detta år är att varje måndag lägga ut "Veckans ord". Det kan vara ett roligt, konstigt eller bara intressant ord som det kan vara kul att veta mer om. Jag inser att detta endast är roligt för språknördar, men jag är ju en sådan själv så... Och förresten är detta en skriv-blogg så håll till godo! :)

Veckans ord är:


Frilla

- Äldre ord för älskarinna eller bihustru.

- Fornsvenska fripla, frilla 'älskling, älskarinna', besläktat med fred, fria, frid.

- En frilla hade vissa lagstadgade rättigheter och frillans barn erkändes oftast och hade begränsad arvsrätt.

- Erik XIV gifte sig med sin frilla Karin Månsdotter 1567.

- "Bättre wara en dannemans frilla, än wara giffter illa", ordspråk från 1600-talet.

Kommentarer
Postat av: Kuben

Ok... Jag som då inte är så litterär... Men är inte också "frilla" slang för frisyr?

2012-01-02 @ 21:47:30
Postat av: Solin

Hej är allt bra? :)

Vill du göra ett bloglovinbyte?

Kram♥

2012-01-03 @ 12:00:38
URL: http://solinjamil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0